lauantai 8. helmikuuta 2014

Maailmanpuu

Ostin kirpparilta taulun. Tämä on aika runsas ja jopa värikäs omaan makuuni, mutta aihe oli niin mielenkiintoinen ja hienosti kuvattu, että ostin tämän. Kehystyksineen työllä on kokoa 42cm x 53cm, joten mistään ihan pienestä piiperryksestä ei ole kyse. Olin oikeastaan lähes hämmästynyt, että tällainen tuli vastaan. Olen lukenut ja pohtinut elämänpuuhun liittyvää mytologiaa ja symboliikkaa, ja se on todella aiherikas alue. Siksi tuntui olevan lähes tarkoituksellista, että taulu päätyi juuri nyt juuri minulle. Tekijän signeerauksesta en saa mitään selvää, eikä se siis avaudu minulle. Vuosiluku on -98. Olisi hauska saada selville, kuka tämän on tehnyt. Vedos on numeroitu 39/50, ja taulun takana on Simolan Taide ja Kehysliikkeen leima. Sen verran hienosti tietyt yksityiskohdat on tehty, että tekijä on kyllä tiennyt mitä tekee.

Maailmanpuusta eri mytologioissa voi lukea vaikkapa täältä.






6 kommenttia:

Liiolii kirjoitti...

Upea! Tykkään tuosta tosi paljon. Hieno löytö.

Anonyymi kirjoitti...

Raamatun mukaan paratiisissa oli elämänpuu sekä hyvän- ja pahantiedon puu.

Laura Honkasalo kirjoitti...

Minulle tulee tuosta mieleen Hanna Variksen grafiikka, mutta en tunne hänen signeeraustaan.

Tsekkaa esim:
http://galleriakapriisi.net/verkkokauppa/index.php?route=product/product&product_id=772

Anna kirjoitti...

Laura kiitos, tutkin netistä ja tämä on todellakin Hanna Variksen työ!!! Ihan mieletöntä. Löysin signeerauksia, ja ne ovat ihan samoja. Kaiken lisäksi vuodelta 2006 on tällainen työ http://www.bronda.fi/teos/2184

Täytyy huomenna jatkaa tutkimista. Ihanaa!!!

Laura Honkasalo kirjoitti...

Hauskaa, teoksella on sitten taloudellistakin arvoa. Minua kiinnostaa tuo sateenkaarirengas ja tähti, mitähän ne symboloivat.

Anna kirjoitti...

Itse mietin kuvastaakohan sateenkaarirengas chakroja? Ja mielestäni puun rungossa on aurinko ja kuu, ja niiden merkityksethän on aika laajat ja ymmärrettävät.