sunnuntai 22. maaliskuuta 2009

Sunnuntain herkkuleipä jämistä

Minulla jää aina jääkaappiin avattuja purkkeja, joissa on vähän "jotain" pohjalla. Erityisesti aurinkokuivatut tomaatit, oliivit ja erilaiset juustot ovat sellaisia, jotka tuppaavat unohtua vajaina sinne jääkaapin perälle. Paras ratkaisu on yhdistää vajaat purkit ja leipoa!
Ensin tein ihan perus leipätaikinan. Siis puoli litraa vettä, hiivaa, suolaa, sokeria, jauhoja ja mitä nyt sattuu löytymään. Meillä ei ollut yhtään leseitä joten lorautin purkista luomukaurahiutaleita vehnäjauhojen kaveriksi. Pelkkä vehnäjauhotaikina on vaan niin tylsää!
Taikinan kohotessa laitoin mikseriin aurinkokuivattuja tomaatteja, fetaa, vihreitä oliiveja ja vähän hunajaa. Brmm Brmm ja sitten tahnan annetaan hetki maustua. Taikinan jaoin kahteen osaan, kaulitsin ohuiksi levyiksi ja voitelin tahnalla. Sitten rullalle, kieputtelua ja pinnalle vielä halloumin jämät.





Sivistynyt ihminen leikkaisi tässä vaiheessa nättejä siivuja, joissa kaunis spiraalikuvio tulee esiin. Minä valitsin rekkamiesversion.
Psst tuo on siis Teeman ISO ruokalautanen ja Marimekon ISO lautasliina;)


Lapsi rakastaa leipomista ja tässä hänen aikaansaannoksensa. Olen usein kuullut häneltä, että he leipovat päiväkodissa haarukkaleipiä. Ne ovat kuulemma makeita ja herkullisia. Tänään sain nähdä kuinka haarukkaleipien koristelu tehdään, ja aika hienoja haarukkasämpylöitäkin sitten valmistui!


8 kommenttia:

Rva Herttainen kirjoitti...

Ihanat leipomukset molemmilla! Tosin itse en välittäisi noista vahvoista juustoista. Miten muuten saat siemenet pysymään päällä? Mulla ne vaan karisee pois...

anni kirjoitti...

Onpa herkullisen näköinen leipä.. Nam! Samoja aineita meidänkin kaapissa, en vaan saa ikasekseen. Leipominen on jotenkin...mm..ei mun hommaa..kai...

ellen kirjoitti...

rva herttainen: Jos leivän voiteleen maidolla siemenet eivät pysy. Mutta voitelepa ihan vaan vedellä niin pysyy! Ja jos ei meinaakaan pysyä, niin varmin tapa on voidella keltuaisella:D

anni: Se aloittaminen on yleensä vaikeinta, muutenhan leipä tulee lähes itsekseen!

Tiina kirjoitti...

Siis tuo "jämäleipä" näyttää superherkulliselta!!! :) Tekisi mieli kokeilla... Koska olen todella huono kaikessa mikä liittyy leipomiseen ja ruuanlaittoon niin on pakko kysyä leivän paistamisesta: asteet & kuinka kauan?

Ellie kirjoitti...

Onpa herkullisen näköistä! Tuli inspis leipoa jotain :)

Anonyymi kirjoitti...

Mun (aikuinen) veli ei juuri välitä makeasta, mutta äitin haarukkaleipiä hän r a k a s t a a! Esim. jouluisin äiti antaa hänelle aina jättimegasupersatsin haarukkaleipiä.

Ehkä tuo on joku miesten juttu :)

Ovathan ne haarukkaleivät kyllä hyviä, mutta minulle maistuu paaaljon paremmin esim. äitin ihan perinteinen leetapulla. Ja tuo "jämäleipäkin" maistuisi ;)

Hippiäinen

ellen kirjoitti...

tiina: mä olen tosi leväperäinen aikojen kanssa, mutta ehkä joku 200C ja 25min?!?

ellie: leipominen on ihanaa...

hippiäinen: Kai munkin täytyy niitä koittaa tehdä, ne on tosiaan sen verran puhuttu aihe meillä:D

Anonyymi kirjoitti...

Hih, jostakin kumman syystä tuli tänään ystävien kanssa puheeksi pulla. Ihastelin ohikävellessä tiskillä näkynyttä ihanaa "leetapullaa" (ks. aiempi kommenttini). Ystävät olivat ihan ihmeissään, että "siis mikä". Vastasin vaan, että "herkullisen näköinen tuo leeta, tuo pullaleeta tuossa".

En ollut ajatellutkaan, että leeta, pullaleeta ja leetapulla ovat murresanoja. Minulle ne ovat jotenkin niin arkisia. Ystäville tuo herkku on kuulemma "(pulla)pitko".

En tiedä, tuleekohan tuo leeta sana esim. ruotsin fläta sanasta tms.

Eli selvennyksenä aiempaan kommenttiini: äitin pullapitko maistuu minulle haarukkaleipiä paremmin :)

Hippiäinen