torstai 20. marraskuuta 2008

Valkoista lunta ja villalankaa

Ulkona on satumaisen kaunista. Olin myös täysin unohtanut, miten ihanalta valkoinen sisutus näyttää talvella, kun ulkonakin on valkoista. Lievästi sanottuna rauhoittavaa!



Tein jotain aika ennenkuulumatonta. Ryhdyin kutomaan kaulahuivia.
Tarkoituksena oli ostaa mahdollisimman paksua lankaa ja paksut puikot, mutta sitten erehdyin koskettamaan Novitan Wind Luxus- lankaa. Siinä on 80% villaa ja 20% silkkiä. Tuntuu kuin pumpulilta, tällaista tahdon iholleni! Nyt pitää vain uskoa siihen, että minä pystyn tähän...

Edit: Koko homma on nyt kertaalleen purettu, blogia lukeva mummoni soitti ja kertoi, että kannattaa neuloa oikeinnurinoikeinnurin, niin neuloksesta tulee hyvä.



Wokatut ruoat ovat tämän hetken himotuksia numero kaksi, heti Molkosan-veden jälkeen. Tuore kirjolohi oli tarjouksessa joten sen ympärille kehittyi thaityyppinen sapuska.


Kevätsipuli on ihanaa...kuten myös kookoskerma.


Wokkasin keitetyt munanuudelit kevätsipulin, lohen ja currytahnan kanssa, sitten lisäsin kookoskerman ja haudutin kypsäksi. Lopuksi reilusti limeä. Oli hyvää.


19 kommenttia:

Rieppa kirjoitti...

Ajattelitko neuloa koko huivin pelkkää sileää oikeaa? Tuossa on vaarana, että huivin reunat lähtevät rullaamaan, ja lopputulos menee aivan sykkyrälle. Toki sekin voi näyttää ihan hauskalta, riippuen siitä mitä hakee :)

(Hehee, sananvahvistus on "lambi", sopii lumiseen maisemaan ja kirjoituksen valkoiseen teemaan...)

nei kirjoitti...

Voi, kadehdin noita ihanan näköisiä ruokiasi! Olen itse surkea keittiössä... Mutta täältä oon saanut paljon hyviä ruokavinkkejä, kiitos siitä! Itse asiassa aika hyvä että ne on tällä tavalla solutettu vaatejuttujen sekaan, niin tulee väkisinkin opittua jotain :)

ellen kirjoitti...

rieppa: Mä olen joskus muinaisina aikoina tehnyt huivin noin, ja sitten ne päät on tehty sellaisilla pistoilla...Olisiko pykäpistoja tms? Sit se pysyy kai suorassa...Olenko nyt ihan hakoteillä?

ellen kirjoitti...

rieppa: Voi p...Nyt mä tajusin mitä tarkoitit. En ole muistanut että eka silmukka vaan nostetaan mutta se vika neulotaan oikein!!! olen jättänytSEKÄ ekan ETTÄ vikan neulomatta. Mun täytyy purkaa toi...Tätä mä just tarkoitan, ei oikein ole mun heiniä nää neulomiset.

Matilda kirjoitti...

Oi miten ihanan näköistä ruokaa! Kiitos taas hyvästä vinkistä.

Tsemppiä neulomiseen, kyllä se siitä! Itsekin puran aika monesti, mutta valmis tuotos saa aikaan onnistumisen ilon :).

ellen kirjoitti...

rieppa: Mun mummo soitti ja neuvoi, nyt mä vasta tajusin ton mitä säkin yritit selittää:) Olen vähän toivoton.

Laine kirjoitti...

Hei, Ellen. Olen lueskellut blogiasi jo jonkun aikaa; taitaa olla aika esittäytyä. Minä olen Laine. Kirjoitan fantasiajuttuja ja teen kaikenlaista langoista ja kankaista. Langoista varsinkin tahtoo pieni pääni mennä aivan sekaisin. Mainitsemaasi lankaa olen itsekin sormeillut ja ihastellut sen pehmeyttä.

Ihan sama ajatus kuin Rieppalla tuli minullekin mieleen, kun katsoin kuvaa kaulaliinan alustasi. Sileän neuleen ominaisuus on, että se rullautuu pituussuuntaan nurjalle puolelle ja poikittaissuuntaan oikealle puolelle.

Ihan vähällä tuota ominaisuutta ei pysty neutraloimaan. Ellet ole valmis aloittamaan alusta ja tekemään esimerkiksi helmineulehuivia, ehdotan seuraavaa tapaa:

Jos et ole vielä ehtinyt neuloa pitemmälle kuin kuvassa eli n. kolmesta viiteen senttiä: 1) laske neulomasi kerrokset, 2) neulo yksi kerros reilusti ohuemmalla puikolla kuin normaali neuleessa (tai tee kireämpiä silmukoita), sitten toinen kerros reilusti paksummalla ja vielä yksi kerros sillä ohuella puikolla, 3) neulo normaaleilla puikoilla kunnes olet neulonut kaksi kerrosta vähemmän kuin alussa laskemasi kerrokset, 4) neulo yksi kerros paksulla puikolla, 5) taita aloitusreuna ylös niin, että oikea neulos jää ulos ja neulo seuraavan kerroksen silmukat normaalilla puikolla niin, että otat mukaan aloitusreunasta aina lankalenkin. Näin säästyt ompelemasta päärmettä liinaan jälkikäteen: ommeltavaksi jäävät vain sivut. Tämän pitäisi estää liinan päitä kiertymästä ylöspäin.

Jos olet ehtinyt neuloa enemmän kuin viisi senttiä, apua voi olla hapsuista. Jos niihin käyttää somisteeksi esimerkiksi puuhelmiä, ne saa painamaan kylliksi pitääkseen liinan päät kurissa.

Liinan sivujen kiertymisen estät, jos neulot noin kahden sentin verran helmineuletta tai 1-oikein-1-nurin resoria kumpaankin reunaan. Riittävä leveys riippuu langan paksuudesta ja kierteen tiheydestä, joten tarkempaa ohjetta on mahdoton antaa.

sannika kirjoitti...

Ihana mummo sulla kun sekä surffaa että neuvoo neulomiset. Moderni ja perinteinen!

PupuLihavisto kirjoitti...

Thaityyppiset ruuat on munki suurta herkkua ja passaavat hyvin talven kylmyyteen (kuten myös intialainen ruoka). Itekki oon miettiny jo pitkään neulontaprojektin alottamista, pitäs vaan miettiä, mitä sitä alkas värkkäämään:)

ellen kirjoitti...

nei: Mä aina kausittain innostun ruoanlaitosta ihan kauhean paljon. Mutta tykkään tehdä aika simppeliä, etnistyyppistä (onkohan toi edes sana) ruokaa.

matilda: Langan ihanuus tekee tästä projektista tarkoituksenmukaisen:)

Laine: Mä purin koko hoidon ja aloin tekeen helmineuletta! Kyllä mä niin haluaisin että tästä tulisi hyvä, koska lanka on niin ihanaa.

sannika: Joo:D

pupulihavisto: Voin suositella tätä lankaa! Ja sit oli vastaavaa mutta missä silkin tilalla oli bambua, sekin vaikutti kivalta.

khr kirjoitti...

Kuola valuu kun näitä lukee. Tahtoo ja wokkipannun!

heini kirjoitti...

Tykkään kyllä blogistasi ihan hirveästi!Tyylistäsi,harmoniasta.<3Lisäksi taidat ruoanlaiton jalon taidon:)Kiitos silmän- ja mielenruoasta ja terveisiä masulle!:D

tipitii kirjoitti...

Ihanannäköinen tuo kaulahuivi. Tekisi mieli itsekin neuloa, mutta kun aika ei meinaa nukkumiseenkaan riittää, niin taidan jättää sen operaation vähän myöhemmälle :/

Joy kirjoitti...

Namnam, kauhea nälkä iski jostain syystä! Ihania kuvia!

Herttainen kirjoitti...

Ja kolmantena Lahti... Ehdin jo ihailla Turkua ja Tamperetta blogien välityksellä. Täällä on vaan ankeeta :/

Hienosti osaat tota nuolijuttua eli ilmeisesti oikeinnurinoikeinnurin, mä osaan vaan oikeeta eikä ne "laineet" oo hirveen hienoja... Just mietin että lauantaille ois ihana joku valkoinen pehmeä huivi mutta tajusin liian myöhään, enää ei ehdi itse tehdä enkä nyt halua hassata useaa kymppiä yhteen kaulahuiviin, jos siis haluais vaikkapa käsityötä ostaa.

Turun Tilda kirjoitti...

Sulla näyttää olevan sama kukka pöydällä kuin mitä mä pelastin ulkosalta. Syklaamit ovat kivoja joulukukkia, mutta mun lemppari on kyllä amaryllis :)

biuu kirjoitti...

ah teet aina niin hyvännäköstä ruokaa, saanko tulla teille syömään. :]

N. kirjoitti...

Ihanan näköistä ruokaa. Taas kerran.
Mutta pitää vain ihailla, kun diettaan vielä vauvan allergioiden takia.

P.s. minkä ikäinen suunnilleen mummusi on? Olen saman ikäinen kuin sinä ja mun isovanhemmat on lähempänä kahdeksankymppisiä ja ei käytä nettiä :))

susan kirjoitti...

Nämä sinun ruoat näyttää aina niiiin hyviltä :P Olisinpa itse edes puoliksi yhtä hyvä kokkailemaan :) Kiva kun laitat aina ruokatarvikkeista kuvat niin näkee mitä kaikkea tarvitaan sellaisen aterian tekoon, voisi itsekin ehkä joskus yrittää kokeilla :D